Sunku pasakyti iš kur švento veido moterys semiasi įkvėpimo
ir kiek laiko savo išraišką repetuoja priešais veidrodį, tačiau jos man labai
primena bažnytiniuose paveiksluose vaizduojamas madonas: kukliai nuleistose, o
kartais plačiai atmerktose akyse spindi nepamatuojama meilė ir geranoriškumas,
veide sustingusi nuolankios ramybės, drąsios kankinystės ir rūpesčio visais pasaulio
nuskriaustaisiais kaukė, kalboje nėra skubos, mat kiekvienas žodis gerai
pasveriamas, o nuo dievobaimingų lūpų niekuomet nenuslysta keiksmažodis, net pati
povyza kažkuo primena bažnyčios suoluose sustingusias davatkėles su rožančiais
rankose.
Žiūrint į tokias moteris nevalingai supranti, kad pirmiausia
jos pačios labai tiki tuo, ką transliuoja aplinkiniams, t. y., savo misija
pasauliui nešti gėrį, taiką, ramybę ir teisingumą. Tiesa, būtent pastarasis, būdamas
slidus tarytum po sniegu klastingai pasislėpusi užšalusi bala, yra svarbiausias
skiriamasis bruožas: iškilus teisingumo klausimui, švento veido moterys labai
greitai pamiršta viską ir (perkeltine prasme, žinoma) pradeda mojuoti senamadišku
rankinuku, kuriame paslėpta mažų mažiausiai plyta. Sudiev lieka tarti ne tik
gėriui, taikai ir ramybei, bet ir sau pačiam, nes atsivers tikra pekla, o iš
šitos tai niekas sveiko kailio neišneša. Nebent švento veido moteris, kuri apie
tokią savo patirtį vėliau visiems pasakos it apie didžiausią jai tekusią
kančios naštą.
Man teko nelaimė sutikti mažiausiai tris tokias moteris. O
gal didžiausia laimė, kad tik tris. Kita vertus, jos sugebėjo pridaryti mano
gyvenime milžiniškos žalos. Per šiek tiek daugiau nei porą dešimčių visiškai
savarankiškos savo egzistencijos esu sutikusi įvairaus plauko asmenybių, kai
kurios buvo net labai pavojingos. Tačiau nė viena iš jų nesugebėjo pakenkti labiau už švento veido
moteris. Visos jos tarėsi dariusios didelį gerumą ir labai mėgo už tą gerumą
gauti atlygį, kurio niekaip nebūdavo gana. Čia yra labai svarbu nesusipainioti:
gaunamas gerumas nebūtinai turi būti kažkokia paslauga, dovana arba pagalba. Net
priešingai: gali būti, kad tą gerumą gausi daryti pats, bet viskas vis tiek kažkokiu
keistu būdu apvirs aukštyn kojomis ir galiausiai tapsi skolingas. Švento veido
moterys tokias skolas moka įšaldyti amžinojo moralinio įsipareigojimo įšale, iš
kurio išsigelbėti nepavyks. O jei bandysi – atsivers tikra pekla, o iš šitos
tai niekas sveiko kailio neišneša.
Ta tikra pekla, kurią sukelia švento veido moterys, yra
tokia meistriškai suregzta auką sveiku protu abejoti verčianti intrigėlė,
kurioje viskas apverčiama nuo kojų ant ragų ir atvirkščiai. Mat kreivų
veidrodžių karalystėje tik labai kreivi dalykai atrodo tiesūs. Taigi, jei prieš
akis matai švento veido moterį ir pats nebesupranti, kaip likai jai toks amžinai
skolingas, koks net savo tėvui ir motinai nesijauti, atėjo laikas pirmiausia pripažinti sau
paprastą dalyką: ant šios žemės veido nėra švento žmogaus nė vieno. Na ir dar
ne visa auksas, kas auksu žiba. O kartais žiba visai ne auksas, o neapykantos
žiburėliai perdėm kukliai nuleistose akyse. O kas akyse žiba, tas širdyje
atvira liepsna liepsnoja. O kokia gi pekla be liepsnų?
Pats didžiausias teisingumo troškimas švento veido moteris
ištinka tuomet, kai jų supratimu neteisingi žmonės nesulaukia deramo atpildo,
t. y. tikros peklos, kur tokiems ir vieta. Negaliu tiksliai pasakyti, kaip
tokios moters pasaulyje tampama neteisingu. Mat tokį potencialą turi
absoliučiai kiekvienas be išimties. Čia jau viskas nuo švento veido moters
uolumo priklauso, o svetimų kalčių ieškojime nerasi uolesnių už jas. Kaip
kitaip? Ar gali nors vienas paprastas mirtingasis prilygti joms – šventosioms? Nebent
paveiksluose vaizduojamos madonos. Tačiau net pas šitas auksas kažkoks apsilupęs.
Tiesą sakant, esu sutikusi už tokias moteris malonesnių
recidyvistų. Tie bent už savo darbus gailėjosi, žinojo kas esą ir tai pripažino.
Gal tai tebuvo žodžiai, tačiau tai yra gerokai daugiau, nei įmanoma sulaukti iš
švento veido moterų. Jų kančia visuomet pati didžiausia, net jei kankina kitus,
nors to tikrai niekuomet nepripažįsta, mat tariasi darančios teisingumą. Abejoju,
ar sugebėtų jį kaip nors apibrėžti. Jų teisingumas yra tokios itin aptakios, labai
nestabilios ir visaip pagal švento veido moters poreikius prisitaikančios
formos. Todėl jis labai žiaurus.
Kai pagalvoji, kam ta pekla pomirtiniame gyvenime, jei šiame daug baisesnę užkuria ne kas kitas, o švento veido moterys? Gal žmogus, rankinukais ir rožančiais nutalžytas šiame gyvenime, nuskaidrėjusia nuo kančios
širdimi, kurioje pasidaro taip lengva ir gera, tarytum pačiame Danguje, po
mirties neabejotinai ten – į Dangų – ir patenki? Bet jei Dangun eina tas, kurio
širdyje jau ir taip yra Dangus, tai kur eina tas, kurio širdyje liepsnoja tikrų
tikriausia pekla?
No comments:
Post a Comment